W pierwszej połowie września odbyły się odbiory pierwszych dwóch polakierowanych pudeł pojazdu 61WE z rodziny REGIO 160. Pierwszy gotowy pojazd zostanie dostarczony do Kolei Mazowieckich już w sierpniu 2026 r.
Pod koniec 2023 r. Koleje Mazowieckie
podpisały z firmą PESA umowę o wartości ponad 458,5 mln zł. Jej przedmiotem jest
zakup 16 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz ze świadczeniem usług serwisowych do 31 grudnia 2031 r., dostawą pakietu naprawczo-pozderzeniowego, szkoleniem oraz opcją świadczenia usług serwisowych od 1 stycznia 2032 r. i wykonania dwóch napraw w poziomie utrzymania P4. Jednostki zostaną zakupione ze środków własnych Samorządu Województwa Mazowieckiego.
– Koleje Mazowieckie od ponad dwóch dekad zapewniają szybki transport mieszkańcom całego województwa. Zakup kolejnych pociągów znacznie poprawi komfort podróży pasażerów. Nowe pojazdy wyjadą na mazowieckie tory już w sierpniu przyszłego roku – mówi marszałek Adam Struzik.
Obecnie zakończyły się odbiory pierwszych polakierowanych pudeł, które stanowią zasadniczy element pojazdu szynowego. Do końca roku jest planowane odebranie kolejnych pudeł – dla drugiego i trzeciego pojazdu.
– Odbiory pudeł do produkcji pierwszego pojazdu 61WE to kolejny milowy krok w realizacji umowy na dostawę dwuczłonowych EZT od PESY. Jak dotąd realizacja kontraktu przebiega zgodnie z przyjętym harmonogramem. Wszystkie 16 pojazdów powinno być dostarczonych do końca 2026 r. – podkreśla członek zarządu Kolei Mazowieckich Czesław Sulima.
Nowoczesne EZT będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h. Będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo zapewnią pasażerom wyższy komfort podróży: są wyposażone w system klimatyzacji, Wi-Fi, monitoring, gniazdka i porty USB, a także system informacji pasażerskiej.
Pojazdy 61WE zostaną przeznaczone do obsługi subregionu radomskiego. Będą kursować na liniach: Radom – Drzewica, Radom – Dęblin, Radom – Skarżysko-Kamienna oraz Radom – Warka – Warszawa. Prace utrzymaniowe (w poziomach P1 oraz P2) nowo zakupionych pojazdów będą prowadzone głównie
w nowo powstającym zapleczu technicznym Kolei Mazowieckich w Radomiu.